תרגום של כתבה מ-SD Europe, ארגון הגג האירופאי של ארגון היציע:

נראה שיש אפקט כדור שלג של יותר ויותר מועדונים, ליגות ואפילו אופ"א שחותמים על הסכמים עם חברות מטבעות דיגיטליים. הסכמים אלו זכו לביקורת נרחבת מצד אוהדים ברחבי אירופה. למה?

מטבעות קריפטוגרפיים הם נושא סבוך, ומטבע הדברים כך גם הטמעתן לתוך האקולוגיה של הכדורגל. כאן SD Europe מנסים לפרק ולהסביר את כניסתם של המטבעות הקריפטוגרפיים לכדורגל ואת החששות שנלוות לכך.

מה הם מטבעות קריפטוגרפיים?

קריפטו VS פיאט (כסף מסורתי)

ראשית יש להבחין בין קריפטו לפיאט (יורו, דולרים, שקלים וכו'). ההבדל העיקרי הוא שמטבעות פיאט מגובים ע"י ממשלות ומוכרים כמטבעות רשמיים. רוב המדינות מפעילות מערכת של מטבעות פיאט, כאשר הבנק המרכזי והמערכת המוניטרית שולטים באספקת הכסף וכמות הכסף בשוק.

מטבעות קריפטו לעומת זאת, אינם מפוקחים ע"י ממשלות, הם מבוזרים, ורוב המדינות עדיין לא אישרו אותם כחוקיים לשימוש. בניגוד למטבעות מסורתיים, הקריפטוגרפיים הם דיגיטליים בלבד. הם לא מתקיימים כמטבעות או שטרות פיזיים. מטבעות קריפטוגרפיים זמינים לציבור כבר מעל לעשור והפופולריות שלהם גברה לאחרונה.

כיצד מטבעות קריפטו מוערכים?

בפשטות, ע"י הביקוש למטבע. ביקוש גבוה למטבע ע"י קונים יגדיל את שוויו של המטבע הדיגיטלי. בהתאם, אם היצע המטבע גבוה אך הביקוש לו נמוך, שוויו ירד. גורמים אחרים הקובעים את שוויו הם עד כמה המטבע שימושי. "תהליך יצירה קשה" (כרייה) של המטבע משמעותו קושי רב יותר להגביר את היצע המטבע כאשר הביקוש לו גבוה, מה שמפעיל לחץ על ערכו. כדי להבין זאת בהקשר של מטבעות אוהדים, "השימושיות" של המטבע תהיה בעצם מה ניתן יהיה לקבל בתמורה להם, כמו למשל מרצ'נדייז של המועדון. "תהליך יצירה קשה" של מטבע אוהדים יתקיים כאשר ההטבות מבעלות עליו הם סופיים, מה שיגביל את כמות המטבעות שיכולים להיות מיוצרים.

עד כה, הסבר זה כבר מרמז לגבי הדאגה האתית על מטבעות אוהדים. השאלה הנותרת היא כיצד ניתן לצפות שכל אוהד יבין בצורה הוגנת למה הוא נכנס.

מי הם socios.com שחתמו על הסכם עם אופ"א?

[הבהרה: אין קשר לכינוי לחברי מועדון בקבוצות האוהדים הספרדיות]

סוסיוס.קום נוסדו לראשונה ב-2019. הם כבר חתמו על הסכמים עם יובנטוס, אינטר, פ.ס.ז'., אתלטיקו מדריד, גלאטסראיי, רומא, ברצלונה, נבחרת ארגנטינה ופורטוגל, מנצ'סטר סיטי, ארסנל, אברטון, לידס, אסטון וילה ולאחרונה אופ"א.

לטענתם ישנם כבר מיליון אוהדים ברחבי העולם שמשתמשים בשירותים שלהם, אם כי ישנם דיווחים שהמספר האמתי עומד על 100,000-200,000. החזון ארוך הטווח שלהם הוא שהמטבע שלהם יהפוך לחלק בלתי נפרד מהנוף הספורטיבי, תוך טירגוט מערכת היחסים של האוהדים עם מועדוניהם כתחום שניתן להרוויח ממנו כסף.

כיצד socios.com עובדים ומה הם מטבעות אוהדים?

סוסיוס עובדים באמצעות פלטפורמה שמשתמשת במטבע קריפטו ייחודי לה. אוהדים, באמצעות הפלטפורמה של סוסיוס, יכולים לקנות מטבעות אוהדים שנותנים להם זכויות הצבעה בתחומים שנקבעים על ידי המועדון, תחומים שמשתנים מבחינת חשיבותם. מרגע שנקנו מטבעות האוהדים, הפלטפורמה מציעה סקרים ופיצ'רים נוספים המאפשרים השפעה לכאורה.

כיצד המועדון ואופ"א מרוויחים מזה?

כפונקציה של האופן בו תכננו את המערכת וההסכם הספציפי עם סוסיוס, המועדונים מקבלים את מרבית האחוזים מהעסקאות של מכירת מטבעות האוהדים. סוסיוס מקבלים את שאר האחוזים ובנוסף מרוויחים מפיצ'רים נוספים בפלטפורמה שעולים כסף.

למה SD Europe מודאגים ממטבעות האוהדים?

בפשטות, מועדונים, ליגות והגופים שמושלים בענף לא צריכים לצפות מהאוהדים לסכן את כספם כדי לקבל השפעה בכדורגל באמצעות מטבעות דיגיטליים לא מפוקחים ולא צפויים, ולא למכור לאוהדים אשליות של השפעה כוזבת על המשחק.

מטבעות דיגיטליים בכדורגל משמעותם בדרך כלל מתן השפעה בכדורגל מבלי להסביר כראוי את הסיכון – מטבעות אוהדים חשופים לעליות וירידות חדות בערכן, מה שאומר שאנשים מסכנים את כספם. כמו כן, לא ברורה מהי מידת ההשפעה הניתנת בעת קנייתם, כאשר היא בדרך כלל מזערית. הדבר מעורר תהיות אתיות חמורות לגבי מידת הניצול של נאמנותם של האוהדים למועדון.

בנוסף, שום דבר לא מונע מאוהדי קבוצות מסוימות לקנות מטבעות אוהדים של קבוצות אחרות כדי להשפיע לרעה על הנעשה בהן.

פרקטיקות אלה הם לא מה ש-SD Europe רואה כהשפעה אמתית ומשמעותית של אוהדים בכדורגל.

המטבעות הדיגיטליים האלה לרוב משווקים עם סיסמאות כגון "להיות יותר מאוהד" ומתיימרים להציע "השפעת אוהדים". זו התיימרות ללא כיסוי לספק השפעה ומעורבות משמעותיות.

מנגנונים אמתיים למעורבות אוהדים כמו קצין קשר לאוהדים, בעלות אוהדים ודיאלוג מבני בין המועדון לאוהדיו ממשיכים להתפתח כדי לתת לאוהדים קול בעתיד של המשחק ברמות המקומיות, הלאומיות והבינלאומיות. באותו הזמן, חברות כמו סוסיוס.קום משתמשות באופן מטעה בטרמינולוגיה דומה, במיוחד מאז פארסת הסופר-ליגה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.